The story about samsung.

2010-04-15 @ 14:58:08
Samsung är ett spännande företag... Min nya telefon är min första samsung så jag har aldrig varit i kontakt med deras synk-program till datorn.

Min telefon hade Android 1.5 när jag köpte den och det stod på hemsidan och i alla resensioner att den skulle gå att uppdatera till Android 2.1 hemifrån via deras programvara. Skit smidigt var min tanke, det ångrar jag nu i efterhand.

Detta är vad jag har lärt mig efter flera timmars hårslitande läsning på diverse forum:

Samsung har 2 programvaror till sina telefoner, Keis som funkar till Windows7 och NPS som fungerar till Vista & XP.

Keis är programvaran man ska använda om man har Android 2.1 i telefonen och NPS om man har Android 1.5.

Detta innebär att om man har Windows7 på datorn så kan man inte uppdaera sin telefon om den har Android 1.5. Vilket jag självklart har.

Andreas stationära dator däremot har Vista. Datorn hittar dock inte min telefon och när den väl gör det och vi ska köra uppdateringen så får vi felmeddelanden. Det visar sig senare att massa personer har haft jätte problem även med Vista då det finns 2 versioner, X32 och X64, Flera av dessa har dock fått det att fungera med X32, ingen med X64. Vi har självklart X64. Rekomendationerna är att man använder sig av XP helt enkelt.

Det bär av hem till Pappa. Pappas dator med XP lever sitt eget liv och startar om sig lite hipp som happ och det går inte att uppdatera. Vi provar med hans laptop som har X32. Det funkar inte där heller. Nu har klockan hunnit bli 22.30 och vi har hållt på med det här sedan 17.30, vi ger upp och åker hem.

Tydligen finns det ett annat program som samsung INTE har utvecklat som ska fungera smärtfritt som de flesta på internet i slutändan har använt sig av. Dock så ryker garantin på telefonen om man inte uppdaterar med samsungs egen programvara. Det alternativet går bort.

Envis som jag är provar jag återigen på Andreas dator om och om och om och om igen. Tillslut, när klockan paserat 1 så går det igång.

Telefonen fungerar nu som ett smäck med Android 2.1 och jag är återigen supernöjd med den. Dock är jag mindre nöjd med samsungs programvara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback