En lektion i IP.

2009-10-31 @ 17:03:22

Under mina år som ”data-nörds-fru” har jag lärt mig en del om datorer. Jag vet inte hur mycket ni kära läsare vet men jag tänkte i alla fall ha en lite lektion i bra vetande om datorer.

Jag tänkte börja med det som kallas IP-adress.

Du är i stort sett aldrig anonym på internet.  Varje dator har en egen sifferkombination som kallas IP-adress, en sorts identifikationsnyckel. Som blogginnehavare till exempel kan man se denna identifikationsnyckel på alla kommentarer som lämnas i din blogg.

Jag tar ett litet exempel på hur det kan fungera.

Om du som läsare skulle gå in och anonymt skriva ”HORA!!!!” i någons blogg, för att senare gå in och skriva ett signerat inlägg i samma blogg så kan ägaren till denna blogg se att det är skrivet från samma dator.

Om detta upprepas vid olika tillfällen blir det bara klarare för bloggägaren vem det var som skrev från första början.

Ett annat exempel:
IP-adresser går även ibland att spåra till företag. Om personen som misstänks har en anställning på företaget som äger IP-adressen minskar inte direkt misstankarna.

Tanken var att detta skulle tas personligen med personen ifråga, men planerna ändrades.

Jag trodde att du var en människa som var ärlig och kunde stå för vad du tycker, men tydligen inte.


Kommentarer
Postat av: Sarah

amen

2009-11-01 @ 16:13:13
URL: http://aflikka.blogg.se/
Postat av: Frida

hmm!! undra varför du inte fått fler elaka inlägg?

någon kanske känner sig träffad?!



kram påre

2009-11-02 @ 22:05:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback